Afslanken rond je buik, welke aanpak kies je?

overtollig buikvet

De aanwezigheid van overtollig buikvet kan tot veel ergernis leiden. Broeken zitten niet meer lekker, er piept net een vetrolletje tussen je kleding vandaan of dat leuke shirt staat je niet echt mooi meer. Bovendien is buikvet erg ongezond gebleken voor hart en bloedvaten. Reden genoeg dus om overtollig buikvet te verliezen en af te vallen rond je buik. Als je snel buikvet wilt verbranden om je buik af te slanken is het belangrijk dit op een gezonde manier te doen. Veel mensen die willen lijnen gaan ineens zeer weinig eten en hopen zo snel veel buikvet kwijt te raken, wat een ongezonde manier van afvallen is. Je krijgt dan onvoldoende voedingsstoffen binnen die je lichaam nodig heeft. Daardoor wordt je weerstand verzwakt en gaat je lichaam zich aanpassen door je stofwisseling te verlagen.

Wanneer je na je dieet weer meer wilt gaan eten zal je sneller dik worden, omdat je stofwisseling nog op een lager pitje staat. Eet dus niet minder, maar blijf voldoende eten op een gezondere manier dan voorheen. Eet zo veel mogelijk op vaste tijden en eet 5 tot 6 maaltijden per dag, inclusief tussendoortjes. Eet ‘s morgens een goed ontbijt met voldoende voedingsstoffen en eet voor de lunch nog een gezond tussendoortje. Hierbij kun je denken aan een stuk fruit of groente, zoals een appel of een komkommer. Doe dit ook voor het avondeten en na het avondeten kan je eventueel nog een gezonde snack eten. Let er echter wel op dat je je gezonde snack minstens 3 uur voordat je gaat slapen opeet. Wanneer je gaat slapen en je hebt vlak ervoor gegeten, stopt je lichaam met vet verbranden en wordt het vet opgeslagen, en dat is niet de bedoeling als je je buik wilt afslanken!

Afslanken rond je buik kun je op verschillende manieren aanpakken:

  • Afslanken door middel van een gezonder eetpatroon
  • Afslanken door middel van cardiotraining
  • Afslanken door middel van krachttraining

Afslanken door een gezonder eetpatroon 

Als je last hebt van buikvet, dan betekent dit dat je lichaam teveel vet heeft opgeslagen. Dit vet kun je weer kwijtraken door af te vallen. Zorg voor een gezond eetpatroon met voldoende groenten, fruit en volkorenproducten. Laat snoep en suikerrijke producten staan. Als je je hier strikt aan houdt, zul je al snel merken dat je kleding wat losser gaat zitten. Natuurlijk is het belangrijk dit eetpatroon aan te houden, ook wanneer afvallen rond je buik niet meer nodig is.

Afslanken door cardiotraining

Cardiotraining zorgt ervoor dat je lichaam overgaat op een hogere vetverbranding. Hierdoor zal over je gehele lichaam het vetpercentage afnemen, waardoor je ook zult afslanken bij je buik. Cardiotraining kun je bijvoorbeeld doen op een crosstrainer, een loopband of door middel van spinning.

Ook gewoon sporten is erg belangrijk als je flink wat wilt afvallen rond je buik. Probeer elke dag een half uurtje te sporten of twee tot drie keer per week langer, bijvoorbeeld een uur. Er zijn vaak trainingsprogramma’s aanwezig in de sportschool voor een mooie, platte buik. Ook kunnen instructeurs je vertellen welke buikspieroefeningen je het best kunt doen om het afslanken van je buik te bevorderen. Als je liever thuis dagelijks oefeningen doet, zoek dan wat leuke buikspieroefeningen op die je elke dag kan doen en wissel de oefeningen af en toe af, zodat het niet te eentonig voor je wordt. Bij buikspieroefeningen kun je denken aan sit-ups, double leg lifts en alternating leg walks. Houd dit elke dag vol om zo jouw doel te bereiken!

Afslanken door krachttraining

Bij krachttraining kun je je training beperken tot bepaalde spiergroepen. Zo kun je speciale spieroefeningen doen die zich uitsluitend richten op het versterken van de spieren rond de buik. Hierdoor neemt het vet rond deze spieren af en zul je plaatselijk afvallen rond je buik.

Het aanpassen van je eetpatroon kun je zelf, maar voor extra ondersteuning kun je een diëtist bezoeken. Voor cardiotraining en/of krachttraining kun je het beste een sportschool bezoeken. Er zijn ook sportscholen die afvalprogramma’s aanbieden waar ook aandacht wordt besteed aan de aanpassing van je eetpatroon.

Het beste is om te kiezen voor een aanpak waarbij je alle drie methoden gebruikt. Je zult dan overigens niet alleen plaatselijk afslanken bij je buik, maar je hele lichaam zal vet verliezen waardoor je er niet alleen veel beter uitziet, maar je je ook veel gezonder zult voelen.