Diabetes of ‘suikerziekte’

Diabetes wordt ook wel in de volksmond ‘suikerziekte’ genoemd. Diabetes is een stoornis in het koolhydraten (suikers) en vetten stofwisseling.

Diabetes wordt opgespoord of ontdekt wanneer bij een bloedonderzoek, de nuchtere glucose (suiker) in het bloed te hoog is. De meest voorkomende diabetes is diabetes type 2.

Wat is nu het verschil tussen type 1 en type 2?

Bij type 1 worden de insuline producerende cellen kapot gemaakt door het eigen immuun systeem en moet er meteen overgeschakeld worden op insulinespuiten.

Type 2 diabetes heeft een meer sluimerend verloop. Soms wordt de diabetes pas ontdekt wanneer er reeds andere complicaties zijn zoals: hoge bloeddruk, hartlijden, nierlijden, … . Bij type 2 wordt gestart met gezonde voeding of een vermageringsdieet, voldoende beweging en medicatie. Voeding bij diabetes is een voeding/dieet op maat. Het is afhankelijk van de bloedwaarden, het gewicht en de soort medicatie die wordt ingenomen.

Kies voor een gezonde suikerspiegel.

De echte oorzaak van veel welvaartziekten > de snelle koolhydraten. Snelle koolhydraten in brood, witte rijst, suiker, aardappelen zijn de echte oorzaak van veel welvaartziekten. Een grote aanmaak van insuline verstoort niet alleen de hormoonhuishouding maar ook je afweer. Ook stress (Cortisol hormoon) heeft een nadelig effect op de insuline huishouding.

In Nederland blijven de diabetes clubs maar hameren op verzadigd vet. Ik heb deze clubs wel eens gewezen op zaken zoals algen die de glucose kunnen verlagen maar men is niet geïnteresseerd tot mijn verbazing. Maar als ik dan later ontdek dat de meerderheid van de patiëntenverenigingen in Nederland zonder problemen donaties aanpakken van big pharma en big food dan wordt mij veel duidelijk. Wil men eigenlijk wel problemen oplossen of gewoon lekker doorgroeien met een grote geldpot voor onderzoek naar mogelijk medicijnen…… waarom big pharma grof geld laten verdienen als je met je voeding je suikerspiegel kunt verbeteren? En als je echt iets wilt leren over voeding lees dan eens het boek feiten over vetten van Dr Enig. Zie je gelijk hoe we in Nederland zijn voorgelogen over vetten…… hele generaties zijn te vroeg gestorven doordat ze 30-40 jaar lang industrie margarine en frituurvet hebben gebruikt die bomvol transvetzuren zaten. De echte slopers van je hart en aanjager van overgewicht, lees maar eens de informatie op www.transvetzuren.com

Ik geloof niet meer in die patiëntenclubjes en organisaties als het Voedingscentrum, het hangt van belangenverstrengeling aan elkaar en geen journalist die kritische vragen durft te stellen. De situatie op het gebied van diabetes wordt er alleen maar slechter door en niemand die er echt iets tegen wil doen. We richten ons alleen op de symptoombestrijding en niet op echte preventie. Geen kind die iets leert op school over laag glycemische koolhydraten, transvetten, E nummers die ADHD aanjagen, omega 3 tekorten die depressies en ontstekingen aanjagen, dat ene glas alcohol dat tijdens de zwangerschap al foetaal alcohol syndroom kan veroorzaken, dat water de belangrijkste drank is en dat light produkten averrechts werken.
We zien vette vis en ongebrande noten als dikmakers terwijl de echte dikmakers de snelle koolhydraten zijn. Mensen die fysiek niet aktief zijn proppen zich vol met brood, aardappelen, alcohol, rijst en pasta maar verbruiken al die suikers niet doordat ze de spieren amper gebruiken. Lichaam slaat die suikers dan gewoon op voor barre tijden, alleen die barre tijden komen er nooit dankzij onze welvaart dus veranderen we langzaam in propjes en slopen we onze gewrichten die het gewicht van al die welvaart niet meer kunnen dragen. We bezwijken uiteindelijk onder de last van al die suikers, het sloopt je hart, je verliest je tenen/voeten door amputatie en het kost je je ogen. Kinderen met diabetes leven 10-20 jaar korter, is dat wat we willen of beschermen we en leren we kinderen wat we moeten eten om het lichaam in balans te houden? Ik start binnenkort met informatie avonden voor mensen die willen weten hoe zij het tij kunnen keren dmv betere keuzes te maken op het gebied van voeding.

Deze kennis kunt u dan weer doorgeven aan de volgende generaties. Je bent wat je eet en laat voeding je medicijn zijn, die stellingen gaan nog eeuwen mee……

Ik hoef geen geld van je, hoef je geen korte termijn dieet boeken te verkopen maar hoop dat de informatie op deze pagina uw ogen zal openen. Wordt geen consumptieslaaf, ga terug naar gezonde volwaardige biologische voeding en eet wat uw voorouders aten voordat er supermarkten en fastfoodmultinationals waren. De echte bedreiging voor uw gezondheid is niet terrorisme maar uw dagelijkse voeding.

Recent is in Amerika ontdekt dat High Fructose Corn Syrup (bij ons glucose-fructose siroop met verhouding 20/80) de aanjager van diabetes bij kinderen is. En laat nu juist dit spotgoedkope zoetmiddel (suiker is veel duurder) de vervanger zijn van suiker in de meeste producten van de voedingsindustrie. Fructose klinkt onschuldig maar opnieuw een wolf in schaapskleren door de hoge concentraties. Deze stof kan dus nog wel eens
gevaarlijker blijken te zijn dan gewone suiker en ook een rol spelen bij vette levers, een ander probleem van deze tijd.

Teveel lichaamsvet ?

Omdat overgewicht je insuline huishouding flink kan verstoren is het zaak om flink aan je overtollige vet te werken door inname van koolhydraten af te stemmen op de mate van beweging. Beweeg je weinig dan sla je de overschotten aan niet gebruikte suikers op als vet. Beweeg je genoeg dan worden de suikers opgeslagen in de spieren. Zitten die vol door gebrek aan beweging dan is vetopslag de enige overbleven optie, dit survival mechanisme om te overleven in barre tijden werkt dan in feite tegen je. Gezien de vele verleidingen en overvloed aan voeding zal de moderne mens niet snel dit soort tijden doormaken dus een flinke zwembad aan reserves opbouwen die zijn gezondheid zal gaan ondermijnen.

Hoge glucose levels en kans op darmkanker.

Een hoog glycemisch dieet met veel snelle koolhydraten is niet alleen een aanjager van diabetes 2 maar ook van darmkanker (naast rood vlees). Dus minder rood vlees, snelle koolhydraten en meer vette vis is belangrijk als je de kans op darmkanker wilt verminderen, verder beschermt chlorofyl (bladgroen) je darm tegen inwerking van haem (ijzer) uit rood vlees. Dus eet voldoende groente groentes, salades en evt algen zoals chlorella, spirulina etc.