Dokter Dukan en het eiwitdieet

eiwitdieet volgen als vegetariër

Het eiwitdieet is sinds de laatste jaren enorm in populariteit gestegen. Zo is ook de aandacht weer komen te liggen op het eiwitdieet van dokter Dukan. Pierre Dukan is een Franse arts en expert op het gebied van voeding en eiwitten. Hij ontwikkelde diverse patronen en dieetschema’s die een eiwitdieet worden genoemd. Maar wat is er vandaag de dag nog allemaal waar van het dokter Dukan dieet?

 

Kritiek op het dokter Dukan dieet

Er is vanuit diverse hoeken veel kritiek geweest op eiwitdiëten, zoals het Atkins-dieet (eigenlijk meer koolhydraatarm) en het dokter Dukan dieet. Ook het dokter Frank dieet (van Nederlandse bodem) en het Sonja Bakker-dieet hebben veel kritiek te verduren gehad. Wat waren deze kritische noten en hoe worden deze verlegd?

Er wordt van het Dukan dieet gezegd dat het geen eiwitdieet is, omdat er vooral focus ligt op koolhydraten vermijden. Vanuit dat perspectief zou het een koolhydraatarm dieet zijn en dus ten onrechte de titel “eiwitdieet” dragen. Nu is het zo dat een koolhydraatarm dieet en een eiwitdieet heel erg in elkaars verlengde liggen. Wie een koolhydraatarm dieet eet, eet minder koolhydraten en meer eiwitten. Wie een eiwitdieet volgt, eet meer eiwitten en minder koolhydraten. Precies hetzelfde dus, alleen is de benadering anders. De benadering van dokter Dukan is wel degelijk vanuit de eiwitten en verdient dus zeker die term.

Het eiwitdieet biedt niet alleen soelaas aan mensen die af willen vallen. Ook mensen die in spiermassa aan willen komen, hebben heel veel baat bij een eiwitdieet. Waarom? Omdat de belangrijkste en bekendste functie van het eiwitdieet is dat eiwitten spieropbouwend en –herstellend werken. Makkelijker gezegd: door eiwitten te eten groeien je spieren groter en herstellen ze sneller! Ideaal dus voor sporters en bodybuilders, bij wie het om grote, sterke spieren draait.

Is het een commercieel dieet

Een van de grootste kritiekpunten is dat het dokter Dukan dieet te commercieel zou zijn. Inderdaad wordt er veel geld betaald voor de boeken en schema’s van dokter Dukan, maar dat geldt niet alleen voor het dokter Dukan dieet. Ook andere diëten, waaronder Atkins en Weight Watchers, worden betaald. En aangezien het daar vaak om abonnementen gaat, valt het bij dokter Dukan nog wel mee.

Je kan niet afvallen met een dokter Dukan dieet

Het dokter Dukan dieet helpt niet bij afvallen. Die kreet kom je op veel internationale fora tegen. Helaas zijn er altijd mensen bij wie het niet lukt om af te vallen. Zoals Pierre Dukan al in zijn boeken omschrijft is discipline heel erg belangrijk. Nu ontbreekt het daar bij veel mensen aan. Die verwachten dat afvallen vanzelf gaat en dat die kilo’s er af vliegen met dat ze een boek over afvallen lezen. Die vlieger gaat niet op. Wie zich strikt houdt aan de richtlijnen van dokter Dukan, wie eet volgens de eetschema’s in de boeken en wie de recepten op de juiste wijze bereidt, kan niet anders dan gaan afvallen.

Een laatste veel gehoorde klacht is dat het dokter Dukan dieet verouderd zou zijn. Maar de theorie van dokter Dukan is niet verouderd. Sterker nog: ook het Voedingscentrum claimde onlangs dat we naar meer eiwitten moeten en naar minder koolhydraten. Het dokter Dukan dieet is misschien oud, maar zeker niet verouderd. De theorieën van Pierre Dukan worden zelfs toegepast in de meest moderne en nieuwe eiwitdiëten van dit moment!

Recepten

Eiwitrijke recepten vind je in grote hoeveelheden op het internet. Daar zit echter wel een addertje onder het gras: maar al te vaak worden recepten ten onrechte eiwitrijk genoemd. Er zitten dan nauwelijks eiwitten in. Ook komt het voor dat eiwitrijke recepten op het internet veel koolhydraten bevatten. Dan is het effect van al die eiwitten feitelijk voor niks. Wil je op safe spelen en zeker weten dat je iets goeds in huis haalt? Schaf dan een kookboek aan met eiwitrijke recepten. Een bekend voorbeeld is het boek FitChef van Mark van Oosterwijck. In dit boek staan meer dan 100 eiwitrijke recepten die je gegarandeerd zullen helpen afvallen. Ook ideaal voor mensen die juist aan willen komen in spiermassa door het eten van eiwitten.

Het dokter Dukan dieet volgen als vegetariër.

Het lijkt wel alsof veel diëten gericht zijn op mensen die gewoon vlees eten. Vegetariërs trekken steeds vaker aan de bel en voelen zich zelfs gepasseerd als het aankomt op afvallen. Een eiwitdieet is daar een mooi voorbeeld van. We zullen de mogelijkheden voor vegetariërs uit de doeken doen voor je. Het eiwitdieet is een dieet waarbij je afvalt door meer eiwitten te eten. Je vervangt daar koolhydraten en vetten mee, waardoor je minder vetmassa opbouwt, maar wel meer spieren. Ook verbrand je meer energie, omdat eiwitten veel energie kosten om te verbranden. Je valt af met het dokter Dukan dieet doordat je zoveel energie verbrandt en doordat je spiermassa heel veel energie nodig heeft en dus vanzelf vet omzet. Maar het nadeel voor vegetariërs is dat de top 3 van eiwitrijke producten bestaat uit vlees, vis en gevogelte. Wanneer je vegetariër bent en wil afvallen, is dat dus geen optie.

Zijn er dan geen mogelijkheden om als vegetariër toch af te vallen.

Een vegetariër die geen veganist is, kan bijvoorbeeld ei als uitgangspunt nemen. Een gebakken, gekookt of geroerd ei kun je als basis gebruiken voor allerlei gerechten. Vul ze met paprika, ui, komkommer, noten en zaden en je kunt eindeloos variëren in lunches en diners. Los daarvan kun je ook noten en zaden gebruiken als uitgangspunt. Er komen steeds meer recepten bij die op basis van noten en zaden zijn en dus boordevol eiwitten zitten. Tot slot kun je ook kiezen voor soepen en gerechten op basis van groenten. Want in groenten zitten vaak ook veel eiwitten, maar in ieder geval geen koolhydraten (suikers) en verzadigde vetten. Op die manier is het voor vegetariërs dus heel goed mogelijk om af te vallen.

Vleesvervangers

Wat veel vegetariërs misschien niet beseffen is dat er ook een grote hoeveelheid vleesvervangers op de markt is, die boordevol eiwitten zitten. De meeste vleesvervangers (zoals burgers en worstjes) zijn op basis van soja of noten en zaden. Een notenburger zit boordevol eiwitten. Maar ook in soja zit heel veel eiwit. Je kunt dus prima vlees in de recepten vervangen door vleesvervangers. Op die manier krijg je als vegetariër heel veel eiwitten binnen en kun je prima meedoen aan een eiwitdieet.

Tofu

Ook tofu is zo’n vleesvervanger, op basis van soja. Als je tofu ziet vraag je je waarschijnlijk af of je het überhaupt kan eten, maar tofu is wel een heel mooie manier om te variëren in voeding. Je kunt tofu kruiden zoals je maar wil (net als vlees of vis) en er dus eindeloos van genieten. Het is dus een kwestie van de focus ietwat verleggen. Wie af wil vallen met een eiwitdieet moet even door het vlees- en gevogeltegehalte heen prikken. Vervang in je hoofd de vlees, vis en vogels door notenburgers, sojabonen of tofu en je zit prima. Want hierin zitten heel veel eiwitten die jou gegarandeerd gaan helpen om net zo makkelijk af te vallen met een eiwitdieet als ieder ander.