Een gezonde voeding is noodzakelijk voor iedereen

Gezond eten

Gezond eten is een must. Wie zich elke dag wat regels stelt en zich daar aan houdt zal zich gezond voelen en lust hebben in het leven. Degene die wat wil afvallen omdat hier en daar wat pondjes te veel aan het lichaam zitten, hoeft ook alleen maar te letten op gezonde voeding. Afvallen hoeft niet veel moeite te kosten.

Gezond etenEen gezonde voeding bestaat uit een inname van voldoende koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines en mineralen die het lichaam elke dag nodig heeft. Het lichaam heeft stoffen nodig om te kunnen functioneren en dat haalt het uit voedingsstoffen. Tegenwoordig heeft het lichaam wat minder nodig omdat velen een zitten bestaan lijden en niet veel sporten. Gezond eten gaat dan ook samen met regelmatige maaltijden en voor de verbranding wat lichamelijke oefeningen per dag. Ga een stuk lopen of joggen of doe een aantal oefeningen thuis. Je kunt ook denken aan hometrainers.

Gezond eten betekent ook niet te veel aan extra’s tussendoor. Eet drie tot vijfmaal per dag, twee moeten gezien worden als tussendoortje. Neem daarnaast geen patat, broodjes gehaktbal, of s’avonds chips, pinda’s en zoetigheden. Je mag best eens een hartigheid of een vette hap nemen, maar het moet geen gewoonte zijn. Eet je dagelijks gezond dan zul je merken dat dat als je te dik bent vanzelf gaat afvallen. Een te zwaar lichaam heeft vaak te maken met overmatig voedsel en drankgebruik.

Afvallen doet men door regelmatig te eten, zoals gezegd vijfmaal per dag. Twee tussendoortjes moeten voldoende calorie bevatten. Door vaker te eten blijft de bloedsuiker en insulinespiegel op peil. Daardoor is er minder vetopslag in het lichaam door een betere stofwisseling. Eet je onregelmatig dan reageert het lichaam met een hongergevoel en het te veel aan voedsel wordt dan opgeslagen als lichaamsvet, zodoende word je zwaarder.

Gezonde voeding bestaat uit een juiste verhouding van koolhydraten, eiwitten en vetten. Probeer dierlijke vetten zoveel mogelijk te vermijden en gebruik dus meer plantaardige vetten. Eet dus geen vet vlees en vette vis. Neem bruin brood in plaats van wit brood. Eet dagelijks fruit en neem niet te veel aan suiker. Dit is al genoeg aanwezig in de meeste producten. Eet gewoon gezond en je zult merken dat je je prettig voelt en dat eventueel overgewicht snel verdwijnt.

Om gezond af te vallen hoeft men niet altijd een dieet te volgen.

Een beetje opletten met wat men eet kan al voldoende zijn om een resultaat te bereiken. Neem eens een de tijd om de volgende punten in acht te nemen om gezond af te vallen.

  • Neem iedere dag een ontbijt dat is een goed uitgangspunt. Veel mensen denken dat als ze het ontbijt overslaan ze en aantal calorieëen per dag minder verbruiken. Het tegendeel is waar. Neemt men elke dag een ontbijt dan zal men merken dat men in de voormiddag minder snel een hongergevoel krijgt. Zodoende heb je minder snel de neiging een ongezond tussendoortje te nemen.
  • Kauw je eten goed zlfls al heb je haast. Een hoofdmaaltijd moet minstens 15 tot 20 minuten duren zodat je hersenen de gelegenheid krijgen te signaleren dat je klaar bent met eten. Hoe sneller je eet hoe meer je eet.
  • Eet s’avonds niet meer na het diner. Stel jezelf een tijd waarna je niets meer eet. Dit vergemakkelijkt de manier om nee te zeggen als je voor de tv zit of laat op de avond. Kun je het niet laten, drink dan een kop thee, eet fruit of yoghurt. Niet meer eten op de avond is een belangrijke factor als je wilt afvallen zonder dieet.
  • Beperk je vloeibare calorieën . Al die gesuikerde drankjes zoals frisdrank, vruchtensap en chocomel geven al snel een hoger calorie aantal. Neem gewoon water of thee of een beetje ongezoet vruchtensap, dat bevordert het afvallen. Neem niet te veel alcohol want dit bevat veel calorieën.
  • Eet veel verse groenten en fruit in plaats van producten die veel vet en calorieën bevatten. Bij elke maaltijd als het kan.
  • Eet kleinere porties dat zal je gewicht langzaamaan verminderen. Doe het geleidelijk aan zodat je er aan went.
  • Kies zoveel mogelijk voor light voor producten als dressings, mayonaise, zuivelproducten, etc. Of magere producten als salsa of hummus in plaats van mosterd, saus of mayonaise op je broodjes.
  • Vul je keuken met gezonde en caloriearme producten. Ga je uit eten, vermijd dan fastfood. Ga je naar een feestje neem dan gezonde snacks.

Houd al deze punten in gedachten en je zult merken dat zonder echt te diëten toch kan afvallen.