Glutenvrij dieet tips leef je bewust zonder gluten

glutenallergie

Glutenvrij eten is voor mensen met een glutenallergie de enige manier om van hun klachten af te komen. Veel van deze mensen zullen dit als een last zien. Als je uiteten bent moet je vragen of er een glutenvrij gerecht op de kaart te vinden is. Ook is er lang niet in iedere supermarkt evenveel keuze uit glutenvrije producten. Voor het gemak hoef je het dus niet te doen. Toch is het glutenvrij eten voor een toenemende groep een bewuste keuze. Dit omdat er bijkomende voordelen aan het niet eten van gluten kunnen zitten.

glutenallergie

Als je last van een glutenallergie hebt reageert je lichaam op het innemen van gluten, een eiwit wat in granen voorkomt. Simpel gezegd heeft je lichaam er moeite mee om dit eiwit goed te verteren. Dit is vervelend want granen komen voor in de meest uiteenlopende producten en dat houdt in dat jij klachten krijgt bij het eten van veel verschillende soorten voedsel. Er zijn veel uiteenlopende symptomen die duiden op een glutenallergie. Het lastige is dat de symptomen nogal uiteen kunnen lopen. De ene persoon krijgt last van diarree terwijl de andere juist weer last van verstopping krijgt. De meest voorkomende symptomen zijn afwijkende ontlasting, onregelmatige ontlasting, buikpijn, krampen, opgeblazen gevoel, winderigheid, vermoeidheid, bloedarmoede en gewichtsverlies.

Herken jij één of meerdere symptomen dan zou het zomaar kunnen zijn dat jij last van een glutenallergie hebt. Laat je altijd nakijken door een huisarts. De problemen zouden ook door iets anders veroorzaakt kunnen worden.

Voedsel met gluten

Zoals vermeld komen gluten voor in heel veel uiteenlopende producten. Aan heel veel eten wordt tegenwoordig granen en dus gluten toegevoegd. Als je last van een glutenallergie hebt moet je deze producten mijden.

De lijst met glutenrijke producten is bijna eindeloos. Om je een idee te geven volgt hier een opsomming van een aantal belangrijke etenswaar met gluten, namelijk brood, crackers, koek, gebak, alle deegwaren, pannenkoeken, wraps, veel soorten snoep, veel soorten snacks, muesli, alle gemarineerde en gekruide vlees en soep.

Alternatief.

Zoals je leest zul je goed op je eetpatroon en gewoonte moeten letten om het eten van gluten te voorkomen. Gelukkig zijn er steeds meer glutenvrije producten te vinden in de schappen van de supermarkt. Twijfel je eraan of een product gluten bevat of niet? Vraag een desbetreffende medewerker om hulp. Die kan jou prima de weg wijzen naar het glutenvrije assortiment. Lukt het je niet op eigen initiatief om glutenvrij te eten kun je altijd de raad in schakelen van een diëtist. Samen met jou stelt ze dan een glutenvrij programma op, zodat jij glutenvrij en belangrijker nog klachten vrij door het leven kunt gaan.

Glutenvrij eten.

Gluten is een eiwit dat voorkomt in tarwe, rogge en gerst. In veel producten die mensen dagelijks eten zit dit verwerkt. Het is daarom goed om te vermelden dat zodra je deze producten niet meer eet je ook noodzakelijke voedingsstoffen kunt missen. Dit te kort moet je met het glutenvrij eten op zien te vangen. Desondanks zijn er met toenemende mate mensen die besluiten om de gluten aan de kant te schuiven. Deze toenamen komt doordat er wereldwijd bekende mensen zijn die zweren bij een glutenvrij dieet. Een bekend voorbeeld hiervan is de tennisser Novak Djokovic die zijn prestaties deels toeschrijft aan het niet eten van gluten. Hierdoor zou je het glutenvrij eten bijna een hype kunnen noemen, hetgeen een beetje oneerbiedig zal klinken in de oren van de mensen waarvan dit geen bewuste keuze is. Veel van deze mensen zeggen dat we vroeger ook geen brood aten en dat het daarom gezonder is om dit nu ook aan de kant te schuiven. Een beetje simpel geredeneerd wellicht, maar toch kunnen er grote voordelen aan het glutenvrij eten zitten.

De voordelen.

De voordelen voor mensen met een glutenallergie zijn duidelijk. Maar buiten de standaard maag en darmklachten kunnen er andere klachten afnemen die misschien nog niet aan de glutenallergie gelinkt waren. Iemand met glutenallergie neemt over het algemeen slechter voedingsstoffen op. Dit heeft ook zijn weerslag op het humeur. Door glutenvrij te eten kan het humeur daarom verbeteren. Ook zijn er allerlei slaapklachten die gelinkt worden aan een glutenallergie. Deze verminderen ook bij het glutenvrij eten. Mensen zonder glutenallergie kunnen ook voordelen halen uit het laten staan van voedingsmiddelen met gluten. Gluten zitten veelal ook in calorierijke producten verwerkt. Doordat je die bij een glutenvrij dieet moet laten staan verlies je gewicht. Mensen met overgewicht hebben er baat bij.

In glutenvrije producten worden minder overbodige voedingsstoffen verwerkt. Hierdoor werkt je spijsvertering beter, waardoor je zult merken dat je meer energie hebt. Gewrichtspijn en huidklachten kunnen veroorzaakt worden door een teveel aan gluten. Deze klachten kunnen verminderen bij het volgen van een glutenvrij dieet. Ten slotte is er in verschillende onderzoeken naar voren gekomen dat glutenvrij producten cholesterol verlagend kunnen werken.