Het South beach dieet schema

South beach dieet schema

Ook op deze website vind je informatie over het South Beach Dieet. Eigenlijk is het geen dieet maar een levenswijze. Het is een gewichtsverliesplan dat zich richt op het eten van voeding met goede koolhydraten en goede vetten en waarbij je leert leven zonder foute koolhydraten en foute vetten. Je verliest hierdoor niet alleen gewicht maar je leeft ook veel gezonder!

Je hoeft bij het South Beach Dieet niet op calorieen te letten, je mag net zo veel eten tot je verzadigd bent en mag gewoon een tussendoortje. Je hoeft dus niet met een hongerig gevoel rond te lopen. Als je de foute koolhydraten en foute vetten maar links laat liggen. Je hoeft geen honger te hebben, je moet zelfs eten!

Het South Beach Dieet is ontwikkeld door Arthur Agatson, een bekende Amerikaanse cardioloog die in zijn praktijk zag dat veel van zijn patienten door hun eetpatroon te zwaar waren. Daardoor liepen zij een groot risico op hart- en vaatziekten en hadden vaak zelfs een vorm van diabetes ontwikkeld. Omdat hij ontdekte dat er geen betrouwbare dieten zijn die ook op de lange termijn werken en vol te houden zijn, ontwikkelde Agatson zelf een dieet: het South Beach Dieet.

Het dieet bestaat uit drie fases. In de eerste fase die twee weken duurt val je 3,5 tot 6 kilo af. De tweede fase duurt tot je op je streefgewicht bent en de derde fase, de levenswijze, blijf je de rest van je leven.

De drie fases van het South Beach Dieet schema.

De eerste fase is er op gericht om je bloedsuiker weer op orde te krijgen die is verstoord door het eten van slechte (bewerkte) koolhydraten. Door het eten van eiwitten, goede vetten en koolhydraten zal de ongezonde trek in zetmeel en zoetigheid verdwijnen. Alleen al daardoor val je in de eerste fase al tussen de 3,5 en 6 kilo af.

In de tweede fase leer je je lichaam af te kicken van de voedingsmiddelen die je lichaam er toe aanzetten om overtollig vet op te slaan. Je lichamelijke verlangens die je eetgewoonten altijd beheersten verdwijnen en zullen ook niet terug komen. Deze verandering zorgt er voor dat je af zult vallen. Je valt met dit dieet af doordat je geen voedingsmiddelen meer eet die er voor zorgen dat je lichaam overtollig vet op slaat. Deze fase houdt je vol totdat je het gewicht bereikt hebt waar je naar streeft. In deze fase verlies je ongeveer een halve tot een hele kilo per week.

De derde fase begint als je op je streefgewicht bent gekomen. Hier is het dieet een levenswijze geworden. Door een gezond gewicht en de manier waarop je lichaam nu reageert op eten is de kans op een langer en beter leven aanzienlijk toegenomen! Alleen daarom is het volgen van het South Beach Dieet al de moeite waard en is het afvallen en positieve bijkomstigheid.

Fase 1: De strenge fase.

De eerste fase is de strengste fase en duurt twee weken. Deze fase is bedoeld om te ontwennen van de slechte koolhydraten. Je moet als het ware afkicken van voedingsmiddelen met veel geraffineerde koolhydraten. Het eten van koolhydraten in het algemeen is niet verboden zolang de goede koolhydraten maar gegeten worden. In de eerste fase kun je gemakkelijk 3,5 tot 6 kilo afvallen!

In de eerste fase worden veel eiwitten, goede vetten en goede koolhydraten gegeten die er voor zorgen dat je je bloedsuiker onder controle krijgt en een verzadigd gevoel hebt, zodat je geen honger hebt. Aan het einde van deze twee weken zul je geen ongezonde trek meer hebben in zetmeel en zoete etenswaren.

Per dag zijn er zes eetmomenten, je hoeft dus geen honger te hebben. Je mag de porties zo groot maken als je nodig hebt om een verzadigd gevoel te hebben. Je hoeft geen ingrediënten af te wegen of calorieën te tellen, als je maar de juiste koolhydraten en juiste vetten eet.

In deze 2 weken mag je o.a. geen fruit en zuivelproducten en zetmeelproducten gebruiken. Wel toegestaan zijn onder andere eieren, mager vlees, kip en vis, cottage cheese en noten. Niet toegestaan zijn bijvoorbeeld brood, rijst en pasta. Ook zijn zes maaltijden of tussendoortjes per dag toegestaan.

Fase 2: De verandering.

Na de twee zware weken van de eerste fase start de tweede fase die moet worden volgehouden tot het streefgewicht is bereikt. Het tempo van afvallen is 0,5 tot 1 kilo per week. In de tweede fase mogen aan het voedingspatroon van fase 1 de goede koolhydraten worden toegevoegd. Dit zijn bijvoorbeeld fruit en volkoren producten, rijst en (met mate) zelfs pure chocolade.

Het is de bedoeling zelf goed op te letten waar je wel en niet goed op reageert, blijf je afvallen zit je op de goede weg, en kan je steeds meer producten toevoegen. Val je niet af ga dan weer terug naar fase 1 tot je wel afvalt. Fase twee duurt zolang tot je je streefgewicht hebt bereikt.

Derde fase van het South Beach Dieet schema.

De derde fase moet voor gewichtsbehoud zorgen. In principe mag alles weer gegeten worden. Het voedingspatroon bestaat uit drie maaltijden, die zodanig moeten verzadigen dat er geen behoefte is aan tussendoortjes. Deze fase duurt de rest van je leven. Houdt je aan het gebruik van goede koolhydraten en goede vetten en beperk de slechte zo veel mogelijk. Gaat het een tijd wat minder, schakel dan weer terug naar fase 1 en fase 2.

Vetten en koolhydraten.

Een van de pijlers van het South Beach dieet is dat je geen foute vetten en koolhydraten eet. Wat zijn foute vetten?

Het is zeker niet zo dat het eten van vetten op zich verkeerd is, integendeel! Vetten hebben ook goede eigenschappen en bepaalde vetten zijn noodzakelijk voor een gezond lichaam.

Vetten.

• Vetten zijn noodzakelijk bij de verbranding van ons voedsel.
• Vet is het perfecte opslagmedium voor energievoorraden in ons lichaam.
• Vet zorgt voor een verbeterde opname van vitamines A D E en K in het lichaam.
• Bepaalde vetten zijn noodzakelijk bij de instandhouding van het immuunsysteem.
• Bepaalde vetten helpen bij het voorkomen van hart en vaatziektes.

Alle vetten kunnen worden onderverdeeld in verzadigde en onverzadigde vetten. Grofweg kan men stellen dat verzadigde vetten bij kamertemperatuur gestold (vast) zijn en hoofdzakelijk van dierlijke oorsprong zijn. Plantaardige vetten zijn meestal onverzadigd en zijn vloeibaar bij kamertemperatuur. Dit gaat echter niet in alle gevallen op. Alle vetten bevatten zowel verzadigde als onverzadigde vetzuren. Wanneer in een vet meer verzadigde dan onverzadigde vetten aanwezig zijn dan spreken we van verzadigde vetten en andersom.

In het South Beach dieet mogen geen verzadigde vetten en transvetten worden gegeten. Transvetten zijn onverzadigde vetten maar met dezelfde eigenschappen als verzadigde vetten en komen vooral voor in koek, gebak, voorgebakken friet en hartige snacks. Verzadigde vetten vind je bijvoorbeeld in boter, kaas en rundvlees. Onverzadigde vetten bijvoorbeeld in vis en noten. Ook gevogelte kan gegeten worden. Magere kant en klaar maaltijden zijn vaak dik makers omdat hier in veel gevallen de vetten door koolhydraten zijn vervangen.

Koolhydraten.

Volgens Dr. Agatson hebben mensen in de westerse wereld een insulineresistentie, veroorzaakt door een continue voedseloverschot. Het lichaam slaat vet op zonder de noodzaak dit te verbranden bij voedseltekort. Veel overgewicht is van koolhydraten. Het gaat hierbij om de geraffineerde, bewerkte koolhydraten die voorkomen in bijvoorbeeld gebak, koekjes brood en snacks. Uit de geraffineerde koolhydraten zijn de vezels verwijderd wat tot gevolg heeft dat deze voedingsmiddelen niet goed verteerd kunnen worden en als vet opgeslagen worden. Er zijn echter ook goede koolhydraten die wel gewoon gegeten kunnen worden. Goede koolhydraten zitten bijvoorbeeld in fruit, groente en volkoren producten. Wanneer je geen of weinig geraffineerde koolhydraten eet daalt je gewicht doordat de insulineresistentie wordt opgeheven en daardoor de koolhydraten weer normaal verteerd worden en niet langer als vetten worden opgeslagen.

De filosofie van het South beach dieet schema.

South beach dieet schemaWat is nu de filosofie, de gedachte, van het South Beach dieet? Bij het South Beach dieet hoef je immers geen calorieën te tellen, hoef je ook de hoeveelheden die je eet niet precies te wegen en kun je verschillende producten met vet eten die bij andere dieten streng verboden zijn. Hoe kan het dan dat dit dieet zo succesvol is? Allereerst hoef je bij het South Beach Dieet niet op de hoeveelheden van de te eten voeding en ingrediënten te letten. In het South Beach Dieet worden relatief veel eiwitten gegeten. Eiwitten hebben een natuurlijk effect dat er voor zorgt dat het lichaam zich verzadigd raakt en je jezelf niet overeet. Dit zorgt er ook voor dat je dit dieet gemakkelijk vol kunt houden, omdat je niet met een hongerig gevoel hoeft rond te lopen.