Suikervrij eten en drinken

suiker en koolhydraten

Suikervrij eten en drinken

Suikervrij voedsel

Suiker is in een te grote mate ongezond voor het menselijk lichaam. Je kunt het best voorkomen dat het lichaam een overschot aan suiker binnenkrijgt. Vaak is de zoete smaak echter zeer aangenaam en zie je deze zoete smaak het liefst terug zonder daadwerkelijk suiker te eten. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel soorten voedsel die de smaak kunnen evenaren van suiker, maar een stuk minder schadelijk zijn voor het menselijk lichaam. Binnen dit artikel kun je verschillende soorten voedsel vinden die niet slecht zijn voor het menselijk lichaam en toch suikervrij zijn te verkrijgen.

Suikervrij snoep

Veel mensen zijn gek op snoep en kunnen de inname van suiker daardoor moeilijk beperken. Tegenwoordig is er veel suikervrij snoep verkrijgbaar, dat dezelfde smaak heeft als de variant met suiker. Door te kiezen voor suikervrij snoep kun je op de lange termijn veel ellende besparen, op de lange termijn zal je hier namelijk een betere gezondheid aan overhouden.

Fruit

Fruit is dan misschien niet suikervrij en zit boordevol fruitsuikers, toch is fruit een uitstekende vervanging tegen de suikers die we vinden in snoep en andere soorten voeding. Kies daarom eens voor een stuk fruit. Niets is lekkerder dan de zoete smaak van fruit. Fruit kent vele voordelen, waaronder dat het een stuk gezonder is dan snoep of frisdrank met vele toegevoegde suikers. Fruit kent daarnaast een zeer zoete smaak, maar bevat naar verhouding veel minder suikers dan frisdrank en snoep.

Alcoholvrije drank

Alcohol is ook suiker. Wanneer je wilt minderen met de inname van suiker is het daarom slim om ook te minderen met alcohol. Door te kiezen voor alcoholvrije drank kan er een grote slag geslagen worden. In alcoholvrije drank is namelijk weinig of geen suiker te vinden. De verstandigste alcoholvrije variant is bier, deze is een stuk gezonder dan bier met alcohol.

Suikervrije tussendoortjes

Wij mensen houden altijd wel van lekkere tussendoortjes, en dit moeten we zeker ook niet gaan afschaffen. We moeten er alleen op letten wat we als tussendoortje willen gaan nuttigen.

Aangezien we suikervrij willen snacken laten we de producten als suikerpinda’s, chocoladerepen en koekjes natuurlijk staan. Maar wat we wel mogen als tussendoortje zijn:

  • Pinda’s
  • Walnoten
  • Rozijnen
  • Pistachenoten
  • Cashewnoten
  • Dadels
  • Vijgen
  • Zelf gemaakte popcorn met een beetje zout

Alle gedroogde vruchten en onbewerkte noten zijn goed voor ons en bevatten een heleboel goede stoffen.

In natuurwinkels zijn een heleboel lekkere suikervrije snacks te vinden zoals suikervrije chips, suikervrije kroketten en zoute sticks. Absoluut de moeite waard dus om daar je boodschappen te gaan doen!

Suikervervangers.

Waarom Suikervervangers?

Toegevoegde suikers zijn vaak slecht voor het menselijk lichaam. Suikers op zich zijn meestal het probleem niet, het overschot aan deze suikers is echter een groter probleem waar je gelukkig zelf iets aan kunt doen. Bijvoorbeeld door te kiezen voor suikervervangers, kun je op een gemakkelijke manier gezonder gaan leven en mogelijk een gezonder gewicht verkrijgen. Overtollige suikers worden opgeslagen als vet waardoor het lichaam een groot vetpercentage krijgt en molliger en ongezonder wordt. In dit artikel bespreek ik verschillende suikervervangers die de inname van overtollige suikers kunnen voorkomen.

Frisdrank en sap

In frisdrank en sap vinden we veel toegevoegde suikers. Gelukkig kan hier iets tegen gedaan worden. Zo kun je het best overstappen op light frisdrank, deze frisdrank beschikt over vervangende suikers en geeft wel de zoete smaak die bij een frisdrank gewenst is. Bij sap kan het best gekozen worden voor een puur soort sap waar alleen natuurlijke suikers van het fruit zelf in zijn te vinden. Natuurlijke suikers zijn dan ook de beste vervangers van suiker.

Snoep

Voor veel mensen is snoep en chocola het grootste struikelblok in de strijd tegen de toegevoegde suikers. Toch is er een alternatief. Tegenwoordig zijn er veel soorten snoep verkrijgbaar welke suikervrij zijn of beschikken over natuurlijk suikers. Snoep met natuurlijke suikers of suikervrij snoep is een stuk gezonder dan het snoep met de toegevoegde suikers.

Wanneer je snoep zonder suiker niet lekker vindt, is er een alternatief en dat is het eten van fruit. Fruit is een natuurlijk soort snoep dat vol zit met goede stoffen en het lichaam op een slimme manier helpen met ontwikkelen. Naast suiker is er in fruit namelijk meer te vinden. Denk; vezels, vitamines en mineralen.

Probeer de overtollige inname van suiker zoveel mogelijk te beperken en het beperken van overgewicht wordt een stuk gemakkelijk. In het begin is het misschien wennen, later pluk je hier de vruchten van.

Chemische zoetstoffen

In het hedendaagse leven worden we dagelijks voor de gek gehouden door de media. Op televisie zie je steeds maar weer reclames voorbij komen die beweren dat ze iets gezonds hebben voor ons waar je niet dik van wordt. Ik kan je alvast één ding zeggen: trap er niet in! Blijf weg van al die light producten die zogenaamd beweren dat ze gezond zijn. De reden hiervoor is omdat deze light producten chemische zoetstoffen bevatten. Dat ze roepen dat er geen suiker in zit wil niet zeggen dat het ook gelijk beter is voor ons. Sterker nog, die chemische zoetstoffen zijn zelfs nog gevaarlijker dan suiker!

Misschien heb je al een keer gehoord van de stof Aspartaam (E951). Dit is een zoetstof die op de markt gekomen is begin jaren 80. Aspartaam wordt gebruikt als suikervervanger en is zelfs 200 keer zoeter dan suiker. Het probleem van aspartaam is dat het een heleboel gezondheidsrisico’s met zich mee brengt.

Mensen zouden de volgende ziektes kunnen krijgen door aspartaam:

  • Depressie
  • Diabetes
  • Kanker
  • Migraine
  • Overgewicht
  • Hoofdpijn
  • Hersenbeschadiging
  • Onvruchtbaarheid
  • Vermoeidheid
  • Diarree
  • Slaapproblemen

Wanneer je liever niet in aanraking wilt komen met deze zoetstof dan raad ik je aan om weg te blijven van de light-dranken, maar ook van light zuivelproducten en snoep.

Geraffineerde suiker

Wat is geraffineerde suiker?

Geraffineerde suiker is schoongemaakte suiker. Geraffineerde suiker is spierwit van kleur en komt rechtstreeks uit de fabriek. Door het bewerken en schoonmaken van suiker verdwijnen er veel stoffen uit de suiker. Het lichaam wordt op deze manier minder weerbaar tegen suiker en kan de ingenomen suiker niet goed verwerken.

Geraffineerde suiker is terug te vinden in de pakken suiker uit de supermarkt, maar wordt ook gestopt in snoep, koek, chocola, frisdrank en vele andere producten. Door het eten van geraffineerde suiker kan het lichaam moeilijk omgaan met suiker en dit lastig verteren.

Suiker wordt door het menselijk lichaam vaak opgeslagen als vet. Wanneer suiker niet verbrand wordt, bewaard het lichaam deze reserves namelijk het liefst voor later. De inname van suiker kan het best zoveel mogelijk beperkt worden om problemen als bijvoorbeeld overgewicht tegen te gaan.

Ongeraffineerde suiker

Onbewerkte suiker bevat veel vezels, mineralen en vitaminen waarmee het lichaam zeer nuttige dingen kan doen. Door de raffinage worden deze stoffen helaas uit de suiker verwijderd. Toch kunnen we ongeraffineerde suiker terugvinden in veel natuurlijk producten.

De belangrijkste hiervan is suiker. De suikers binnen fruit zijn natuurlijk en daardoor ongeraffineerd. Fruit zit hierdoor nog vol waardevolle vezels en vitamines. Het is dan ook een stuk verstandiger om fruit te eten, dan te kiezen voor snoep of frisdranken.

Het eten van witte suiker kan je op korte termijn misschien een lekker gevoel geven, later geeft het een energie inzinking. De energie die het lichaam uit witte suiker haalt zal namelijk direct gebruikt worden, waardoor het lichaam daarna een beetje moe is. Op korte termijn geeft dit je misschien een lekker gevoel maar later kun je hierdoor moe worden en zijn de processen binnen het lichaam een beetje verstoord. De extra stoffen in ongeraffineerde suikers zorgen ervoor dat het lichaam hier geen last van heeft. Vezels, vitamines en mineralen kunnen de natuurlijke processen van het menselijk lichaam namelijk op een gezonde manier zijn werk laten doen.

Natuurlijke suikers

Wat zijn natuurlijke suikers?

Natuurlijke suikers zijn gezonder dan de suikers die te vinden zijn in snoep en frisdranken. Door te kiezen voor natuurlijke suikers kun je jezelf grote problemen besparen. Zo zal de kans op overgewicht een stuk kleiner worden dankzij de inname van natuurlijk suikers.

Natuurlijke suikers vinden we in veel soorten voeding, maar het beste voorbeeld is waarschijnlijk fruit. Fruit bevat van nature veel suikers, die beter zijn voor het lichaam dan de suikers in snoep of chocola. De zoete smaak in fruit is continue aanwezig, fruit maakt echter veel slimmer gebruik van zijn suikers. In frisdrank is er bijvoorbeeld veel meer suiker nodig om dezelfde zoete smaak te krijgen die we vinden in fruit.

Een kwestie van wennen

Wanneer je gezonder wilt leven en af wilt rekenen met de slechte suikers is het verstandig een omslag te gaan maken. Door de kunstmatige suikers te veranderen in natuurlijke suikers kun je hier al een enorme slag mee winnen. Natuurlijke suikers zijn gezonder voor het menselijk lichaam en verkleinen de kans op overgewicht enorm.

De veranderingen die gemaakt moeten worden zijn simpel door te voeren. Er moet rekening worden gehouden met een periode waarin je kunt wennen aan het soort voeding. Het lichaam zal in het begin dan ook nog graag willen terugrijpen naar de zoete frisdranken en het verkeerde snoep. Na verloop van tijd gaat het lichaam wennen aan minder suikers en zal het nog nauwelijks vragen om deze extra suikers. Als je op dit punt bent beland, heb je al echt iets bereikt. Nu kan je lichaam namelijk zonder het overschot aan deze kunstmatige suikers. Om de zoete smaak van frisdrank na te bootsen kun je ook denken aan het drinken van een fruit smoothie. Een fruit smoothie maak je van puur fruit en smaakt als vloeibaar snoep, maar is heerlijk en gezond tegelijk. Een smoothie zit namelijk boordevol natuurlijk suikers en is minder schadelijk dan snoep en verkeerde frisdrank.