Voordelen Van Het Paleo Dieet

Paleo Dieet ervaringen

Een van de diëten die een sterke opmars maakt, is het zogenaamde Paleolithisch dieet. Dit dieet wordt ook wel het Paleo Dieet genoemd en staat verder bekend als het Stenen Tijdperk dieet, het jagersverzamelaar- dieet of oerdieet. Het grondbeginselen van het paleo dieet liggen bij de manier hoe onze voorouders aten, of hoe wij nu denken dat ze toen aten. Het is natuurlijk onmogelijk om 100% zeker te zijn welk dagmenu ze hadden, maar het is een redelijke aanname, en gaat er van uit dat men voornamelijk bladgroentes en fruit at die iedere dag werden verzamel, aangevuld met de eventuele opbrengst van de jacht.

De radicale verandering in onze manier van eten is terug te brengen naar de tijd dat men begon met landbouw, nu zo´n tien duizend jaar geleden. En ook al lijkt 10.000 jaar een hele lange periode, het is hoogstwaarschijnlijk dat ons lichaam zich nog niet volledig heeft kunnen aanpassen aan die grote verandering in ons eetpatroon.

Het Paleo dieet is eigenlijk al veel bekender dan men zo op eerste gezicht zou denken. Vele diëten die al veel volgers hebben, zijn namelijk gebaseerd op het paleo dieet, zonder dat men dat zegt. Als je namelijk vooral een koolhydraat-arm dieet volgt en pasta, brood en andere zetmeelhoudende producten uit de weg gaat, ben je al hard op weg een Paleo dieet te volgen!

Voordat we naar de voordelen van dit dieet gaan kijken, is het belangrijk te vermelden dat er veel stromingen zijn. De hele extreme kant van mensen die het Paleo dieet volgt, zal namelijk bij hoog en laag volhouden, nooit of te nimmer iets te eten wat er toentertijd niet was. Dit betekent dus, dat men ook geen vitamine supplementen zou eten bijvoorbeeld, of andere producten die eventueel wel bevorderlijk zijn voor de gezondheid.

Maar, aan de andere kant zijn er natuurlijk ook veel mensen die het Paleo dieet vooral zien als een manier om optimale gezondheid te verkrijgen, en een aantal dingen toevoegen die, ondanks dat onze voorouders geen toegang hadden tot die producten, positief zijn voor ons, of een gematigdere houding aannemen.

 Het Paleo Dieet en De Voordelen:

  • De combinatie van een eetpatroon met dagelijkse lichaamsbeweging
  • In plaats van een kortstondig dieet, wordt een gezond eetpatroon weer gezien als levensstijl.
  • Men leert beter, gevarieerder en gezonder te eten.
  • Door het eten van veel groente en fruit krijgt men de essentiële vitamines, mineralen en vezels binnen die zorgen voor een optimale gezondheid.
  • Suikers, fabrieksvoedsel en ander onnatuurlijk voedsel vormen niet langer belangrijk onderdeel van het dagelijkse eetpatroon.

Naast de voordelen hierboven, die zelfs door de meest sceptische personen niet bekritiseerd kunnen worden, worden er nog andere voordelen genoemd door de voorstanders van het Paleo dieet, die vooral betrekking hebben op de gezondheid en afvallen, maar deze zullen in komende artikelen worden behandeld, omdat daar veel meer achtergrond informatie voor nodig is.

Een aantal commentaren van tegenstanders van het Paleo Dieet:

Volgens de Engelse nationale gezondheidsdienst is dit dieet een fad dieet, en ongezond voor de samenleving.

Volgens experts van de US News & World Report staat het Paleo dieet op de eerste plaats van de top 20 slechtste diëten die ze hebben onderzocht, vooral vanwege het feit dat er weinig bewijs zou zijn dat de effectiviteit van dit dieet aangeeft. Wel moet opgemerkt dat het paleo dieet dat werd geëvalueerd, een zeer strikte koolhydraat-arme versie was en dat ook geconcludeerd werd dat een echt Paleo dieet gebaseerd op mager puur vlees, en veel wilde planten een goede optie zou kunnen zijn.

Als we het Paleo dieet toetsen tegen de zogenaamde schijf van vijf, valt al snel op dat een hele groep is weggelaten die een grote plaats inneemt in de zogenaamde gezonde voeding: de granen, rijst, aardappelen en peulvruchten.

Dr Cordain, een professor aan de universiteit van Colorado op de afdeling gezondheid en bewegingswetenschappen, schrijver van verschillende boeken en researcher van vele onderzoeken naar voedingspatronen en optimale menselijke voeding, staat er echter op dat het Paleo dieet voedingspatroon een gezond gewicht en gezond lichaam juist promoten en er zijn dan ook vele voorstanders te vinden die dit eetpatroon al jaren volgen en al die tijd op een gezond gewicht blijven.

Wat is Waar?

Het is belangrijk te kijken naar de bronnen die vermeld zijn, op het moment je gaat besluiten aan welke kant je staat. Veel gezondheids-instanties zijn nog heel erg pro granen en pro melkproducten, ondanks het feit dat al lang duidelijk is dat veel mensen gluten en zuivel allergie hebben of ontwikkelen. Misschien is het daarom ook een goed idee je af te vragen, waarom deze voedingsgroepen nog steeds zo gepusht worden en of er misschien onderliggende motieven zijn om door te gaan met het aanraden van die voedingsmiddelen.

Wat Is Nou Echt Het Paleo Dieet?

Er is van allerhande verwarring over wat nou wel en niet behoord tot het Paleo dieet en welke regels te volgen en van wie, maar de waarheid is vrij simpel. Er is geen absoluut, standaard Paleo dieet. Er bestaat geen vast dieetschema dat ieder mens uit de paleolithische tijd volgde 2,5 miljoen tot 10.000 jaar geleden.

Vooral in het begin waren bijna alle mensen samen in hetzelfde gebied, Africa, waar ze dus hoogstwaarschijnlijk soortgelijke voedingsmiddelen aten, maar hoe dichter bij het einde van het paleolithische tijdperk, hoe meer verspreid ze waren over de hele wereld, met verschillende opties en verschillende ratio’s in hun macronutrienten.

Sommige van onze voorouders aten echt eiwitrijke diëten en sommige aten wat veel meer koolhydraten. Sommigen hadden overvloedig te eten, terwijl anderen dat niet hadden, zodat ze meer moesten vasten. Sommigen vonden veel plantwortels terwijl de voorouders rond de evenaar vooral meer fruit hadden. Verder aten de voorouders die dichter bij water in de buurt zaten, meer vis, schaal-en schelpdieren, terwijl de mensen in het binnenland juist weer meer vlees aten.

Er is dus geen manier om vast te stellen wat ze precies aten en op vele plaatsen is het onmogelijk te weten precies welke dieren, groentes en fruit ze tot hun beschikking hadden, dus eigenlijk is het bijna grappig om te zien hoeveel “experts” in het Paleo dieet precies zeggen te weten hoe we moeten eten, terwijl het bijna onmogelijk is met 100% zekerheid vast te stellen hoe hun dieetschema precies in elkaar zat.

Wat we wel weten, zijn een aantal basis feiten, zoals bijvoorbeeld dat ze bijna tot geen granen aten en ook geen peulvruchten, vooral omdat dat voor hun inefficiënt voedsel geweest zou zijn. Verder waren ze ook niet in staat om van mais suikersiroop te maken, dus dat ingrediënt valt toch echt meteen af. Ook al was er wel wat honig voorhanden, het lag zeker niet voor het oprapen, dus ze hadden niet echt een bron van suiker en zeker niet de velen kilo´s suiker die de moderne mens consumeert per jaar.

Verder zouden ze ook geen melk hebben gedronken, behalve moedermelk, gewoon omdat dat heel erg moeilijk zo zijn geweest, maar vooral ook heel erg dodelijk om het te proberen.

Als je die basis feiten op een rijtje zet en ze koppelt aan de studies van de moderne wetenschap die aantonen dat het consumeren van grote hoeveelheden granen, peulvruchten, suiker en melkproducten helemaal niet zo gunstig zijn voor ons als mens, kom je al snel op een vage vorm van de huidige modernere versie dat heden ten dage bekend staat als het Paleo dieet.

Het Paleo Dieet Betekent:

Het eten van voedingsmiddelen die de biochemie van het menselijk dier het best ondersteunen, met een vele miljoenen jaren geschiedenis van jagen en grazen op, voornamelijk op de Afrikaanse savannes.

Het vermijden van voedsel, zoals granen, oliën uit granen, geraffineerde zoetstoffen en andere voedingsmiddelen die actief de biochemie van de mens verstoren. Maar naast het bovenstaande, is er nog een belangrijk aspect aan het Paleo dieet. De grondslag van dit dieet is namelijk het optimaal laten functioneren van je lichaam, een zoektocht naar de ultieme balans, zowel als het gaat om voedingsmiddelen, als je dagelijkse beweging, om voor altijd in goede vorm te zijn. Dit aspect is het persoonlijke aspect, namelijk dat we weer naar ons eigen lichaam moeten gaan luisteren en rekening houden met het feit dat veel van onze lichamelijke klachten veroorzaakt worden door hetgeen we in onze mond stoppen.

Zo kan het namelijk zijn, dat iemand makkelijk wat melkproducten of een kleine hoeveelheid noten of zelfs granen aan zijn dieet kan toevoegen, terwijl iemand anders daar helemaal verkeerd op reageert, met opgeblazen gevoel, pijn in de gewrichten en allerlei andere nare reacties. Dit betekent dus vooral, dat je op zoektocht moet gaan naar je eigen balans en moet kijken met wat voor voedsel je je het beste voelt.

Als we dus kiezen voor een Paleo gebaseerd dieetschema, omdat we streven naar de optimale voeding, moeten we actief onze eigen specifieke behoeften overwegen bij het vormen van ons voedingsplan. Dit betekent dat we wel de basis feiten in acht kunnen nemen, maar niet zomaar op stel en sprong overstappen en precies hetzelfde gaan proberen te eten zoals een groep onderzoekers zegt dat onze voorouders aten.

Behalve dat we onze eigen smaak hebben ontwikkeld en waarschijnlijk al vele jaren van allerlei producten eten die niet geweldig zijn voor onze gezondheid (maar wel o zo lekker!), is het belangrijk beetje bij beetje over te gaan in een gezonder voedingsplan, met meer groente, fruit en andere essentiele producten, en minder gebruik maken van “onecht” voedsel.

Verder moet je in je achterhoofd houden, dat je een Paleo dieet kiest uit gezondheidsoverwegingen, omdat je meer energie wilt hebben, meer en beter kunt bewegen en meer plezier in je leven hebben. Als dat betekent dat je af en toe iets eet wat niet op de strikte Paleo Voedsel lijst staat, so be it. Je moet vooral vermijden dat je helemaal gaat zitten focussen op dat ene ding dat je zo graag wilt en “niet zou mogen”.

Een aantal Basisrichtlijnen voor het Paleo Dieet:

  • De meeste van ons kunnen niet goed granen en peulvruchten verteren
  • Geraffineerde suiker zal grote schade aanrichten aan ieder lichaam als het te vaak wordt gegeten.
  • Zuivel wordt getolereerd door sommigen, maar niet door iedereen en als je zuivelproducten gebruikt moet je eens kijken naar rauwe melk producten
  • Chemische middelen om je eten te conserveren zoals kleurstoffen, smaakstoffen en allerlei ander kunstmatig gefabriceerd voedsel is over het algemeen ongewenst
  • Vlees, eieren en vis dat komt van hun natuurlijke omgeving en is opgegroeid op hun eigen “paleo dieet” is veel beter dan de in de fabriek gekweekte alternatieven.

Zoals je ziet geven deze Paleo dieet richtlijnen behoorlijk wat ruimte voor je eigen inbreng. Het Paleo dieet staat vooral voor het eten van natuurlijk voedsel, zo veel mogelijk gebaseerd op hoe onze voorouders aten, maar zorg dat je je eigen balans in de gaten houdt en dat je naar je lichaam leert luisteren.

Dat betekent echter niet dat je zomaar iets moet doen en dan zeggen dat je een Paleo dieet volgt. Er is een belangrijk verschil tussen “We weten nog niet alle antwoorden” en “Doe maar wat goed voelt”. Hetgeen wat we tot nu toe weten, weten we ook vanwege de biochemie van de mens, en men zal hun best moeten doen om zoveel mogelijk te weten te komen om zo op een betere manier te kunnen leven.